Kändisar som satsar på vaping

// Published 2020-12-19 by Anders

E-cigaretternas framfart på marknaden har inte gått obemärkt förbi. Vi är nog många som inte röker själva som har sett och känt den nya tidens cigarettlukt. I takt med utvecklingen har flera kändisar hakat på den nya trenden. 

Vape juice är ett bra val. Detta får vi ofta höra från kändisar på sociala medier. Marknadsför de dessa produkter för att de tjänar pengar eller för att de själva använder e-cigaretter?

Svaret på den frågan kan nog inte appliceras på samtliga personer som har utfört marknadsföringen. Vi vet dock att marknaden för dessa produkter befinner sig i en tillväxt. Det vore konstigt om inte personer med lite extra pengar väljer att investera i en sådan trend.

Vi vet också att cigaretter är vanligt förekommande i många kändisbranscher. Två exempel är artist- och skådespelarbranschen. Personerna som röker i dessa branscher skulle förmodligen må bra av att gå över till e-cigaretter.

Av den anledningen är det rimligt att tro att vissa kändisar vill ta två flugor i en smäll. De väljer att marknadsföra eller investera i något som de själva använder.

Detta skapar också ett förtroende hos konsumenterna. Med handen på hjärtat kan vi nog alla säga att vi har sett kändisar som endast har marknadsfört något för betalningens skull. Detta ger ett dåligt intryck och händer det ofta tappar vi förtroendet för personen som vi en gång har sett upp till.

Frågan är dock om e-cigaretterna kommer kunna ersätta tobakscigaretterna.   

E-cigaretter istället för tobakscigaretter

MTL betyder Mun Till Lunga och är ett koncept som många trivs med. Hur hör detta ihop med e-cigaretternas framfart? Och varför vill kändisar satsa på detta?

  • E-cigaretterna kom till på grund av tobakscigaretternas förödande konsekvenser för hälsan. Man ville utveckla en produkt som liknade tobakscigaretter, men som inte innehöll samma nivå av tobak, nikotin och andra biprodukter.
  • Idag finns det e-cigaretter som både innehåller tobak och nikotin. De andra farliga ämnena finns dock inte kvar. Det finns också produkter som helt saknar tobak och nikotin.
  • Man kan då fråga sig vad som finns kvar? Vissa människor skulle nog säga röken. Om man har spenderat en stor del av sitt liv med att röka kommer det vara svårt att börja med nikotintuggummin istället.
  • Det är just röken som fascinerar många som har skapat ett beroende. E-cigaretterna har fördelen i att röken inte sätter sig på kläder och möbler. Man kan därför konstatera att de både har hälsofördelar samt saknar egenskaper som gör att saker i omgivningen börjar lukta rök.
  • Du som läser den här artikeln börjar nog nu förstå varför vejpandet har blivit populärt. Du förstår säkert också varför många kändisar investerar i företag som producerar dessa produkter.
  • I takt med denna utveckling har utbudet blivit allt större. Du kan hitta e-cigaretter nästan överallt. Du kan också finna sortiment med konkurrenskraftiga priser.
  • Tobakscigaretter har som bekant blivit högt beskattade. Prislappen för ett paket har därför stigit enormt under de senaste decennierna. Ekonomin är därför en viktig faktor för den som väljer att gå över till vejping.

Makten hos människor med stora profiler på sociala medier

Expressen berättar om influencer som väljer att vejpa. När dessa människor både använder och marknadsför dessa produkter kommer allmänheten att haka på trenden. Men vilket ansvar kan man förvänta sig av profiler på sociala medier?

De har onekligen många ögon på sig. De kommer därför inte vilja begå lagbrott eller ägna sig åt omoralisk verksamhet. Man kan nog förvänta sig att många influencers har gjort research innan de förespråkar e-cigaretter.

Vi vet dock att denna bransch, d.v.s. personer med makt på sociala medier, länge har flugit under radarn. Som jag precis har nämnt måste de givetvis följa lagboken som alla andra. Deras verksamheter har dock varit nischade till en speciell typ av publik. En publik som främst består av barn och tonåringar.

Dessa ungdomar saknar ibland konsekvenstänk, och de kan därför ta beslut som de senare kommer ångra. Rökning i alla former bör inte vara en lämplig aktivitet för barn. Det är inte heller omöjligt att barnen börjar med e-cigaretter för att senare gå över till tobakscigaretter. Detta påstående bör dock tas med en nypa salt. Det finns nämligen inte någon forskning som pekar på att så vore fallet. 

Samtidigt är det viktigt att lyfta denna punkt. Influencers har egentligen ett större ansvar för vilka signaler som de skickar ut. En yngre publik är som sagt mer lättpåverkade, och väldigt unga människor tenderar att inspireras starkt av deras förebilder. Vuxna kan också inspireras starkt av förebilder, men de brukar inte sluka allt som en förebild säger med hull och hår.

Det är därför rimligt att lyfta problematiken med dessa produkter på sociala medier, även om e-cigaretterna har många fördelar gentemot tobakscigaretterna. 

Andra länders syn på e-cigaretter

Det verkar inte som att Trump prövat på MTL enligt Aftonbladet. Många politiker tillhör den äldre generationen. Detta gäller framförallt för andra länder i världen. I Sverige har vi ändå en tradition av att sätta unga personer på betydande positioner inom politiken.

Det är inte en hemlighet att ålder ofta betyder en aversion mot nya saker. En äldre politiker kanske ser på e-cigaretter med avsky. Det kanske påminner om de så farliga tobakscigaretterna som har skadat så många människor under deras generation.

Samtidigt måste man vara på det klara med att det inte bara jobbar äldre konservativa politiker inom alla statliga institutioner. Det finns säkerligen yngre beslutsfattare som har sett fördelarna med den nya sortens rökning.

Ett exempel på detta är EU som har tagit ett relativt liberalt beslut inom denna fråga. De har legaliserat vejpandet med vissa restriktioner. Exakt hur denna process har gått till vet jag inte. Men det har säkerligen varit en lång byråkratisk process, där flera sakkunniga har fått säga sitt.

Inom Europa kan man därför konstatera att synen på vejping är positiv. Hur det kommer se ut med lagstiftningen i andra delar av världen är svårt att säga. Politikerna kanske legaliserar dessa produkter, samtidigt som andra krafter i samhället motsätter sig allt som har med rökning att göra. 

Sammanfattning

I den här artikeln har vi gått igenom flera olika faktorer relaterat till vejping. Vi har lagt fram lite teorier som kan förklara varför det har blivit trendigt att marknadsföra denna typ av produkt. Kanske kommer tobakscigaretterna försvinna helt i framtiden när e-cigaretterna blir mer tillgängliga för människor runt om i världen.

För inte så länge sedan var tillgången till vejpprodukter väldigt begränsad i Sverige. Idag kan vi finna både e-cigaretter och utrustning i en rad olika butiker. Man kan dessutom beställa på nätet. 

Det finns dock alltid en risk för att politikerna ändrar sig och inför restriktioner gällande försäljning. Samtidigt kanske detta inte är så sannolikt med tanke på att detta alternativ är säkrare än klassisk rökning.