Så ser framtiden ut för digital marknadsföring 

// Published 2017-12-04 by Anders

529-6-1-framtidens-digitala-marknadsforing

Jag talar nog för de flesta när jag säger att skräppost är en börda. Det är något som de flesta av oss klickar vidare direkt, utan att ens se närmare på det. Men det är ju inte alla utskick som är reklam eller ointressanta. Det gäller att veta hur du sållar och inte radera sådant som kan vara intressant.

Ibland skriver jag upp mig på att få nyhetsbrev om erbjudanden eller kampanjer. Jag älskar rabatter, tycker det är helt onödigt att betala fullt pris när det finns alternativ. Därför kan det ibland vara bra med dessa brev som ger mig tillgång till specialpriser och begränsade erbjudanden. Någon gång har det hänt att jag fått dessa erbjudanden från företag som jag inte besökt. Men så länge de har något bra att erbjuda så går väl det bra.

Marknadsföring via e-post

Poängen är ju egentligen just denna, att de ska ha något bra att erbjuda. Jag tror på digital marknadsföring, det är framtidens sätt att nå ut till folk. Eller nutiden kanske jag ska säga, det är något som funnits ett tag och som verkar fungera riktigt bra. Du når ut till folk direkt hem i brevlådan. Alla har e-post idag, själv har jag flera stycken som jag använder för olika syften. E-postmarknadsföring är alltid effektivt för den som vill ha ett kostnadseffektivt alternativ.

Men jag tror samtidigt att detta är en form av marknadsföring som måste skötas väl. Det är inte bara fråga om att skicka ut brev till höger och vänster för att sedan hoppas på det bästa. Jag vet med mig själv att om något inte verkar intressant så hamnar det direkt i papperskorgen. Så dessa utskick måste vara ordentligt genomtänkta och koordinerade. Du kan klicka här för att läsa om hur du kan skapa nyhetsbrev som fungerar.

529-6-2-sociala-natverk-digital-marknadsforing

De allra bästa utskicken

Innan du skickar ut ett nyhetsbrev eller liknande korrespondens måste du ha klart för dig vem det riktas till. Om du skickar ett brev om smink till mig så blir jag bara irriterad och kastar bort det. Men om det handlar om något som jag kanske köpt tidigare eller är intresserad av så kommer jag troligtvis att läsa lite mer. Det är ju inte alltid du köper något bara för att du får ett nyhetsbrev. Möjligheten finns dock, även om det kanske sker vid ett senare tillfälle.

Nättidningen IDG skriver här om hur avancerad teknik ligger bakom nyhetsbrev. Med tanke på hur fort de flesta ögnar igenom dessa brev är det nästan synd om det företag som skickat ut det. Jag förmodar dock att det lönar sig eftersom så många använder sig av just denna metod. Ibland önskar jag bara att fler hade lagt ner lite extra möda på att formulera sina brev. De baserar ju sina utskick på din browser historia, var du har varit och vad du tittat på. Detta borde vara tillräckligt för att skicka ett relativt personligt brev, i alla fall ett som handlar om något som jag är intresserad av. Ibland verkar de vara allt för allmänna, som ett regelbundet utskick bara för att det behövs.

Den digitala framtiden

Vad framtiden har i sitt sköte är det ingen som vet. Men de visa har många förutsägelser, och en hel del av dem brukar uppfyllas. Det gäller att hänga med i vad som sker i cybervärlden och lära sig känna igen trender. Inte bara sådana trender som kommer och går på nolltid, utan sådant som stannar kvar och blir till en klassiker. Jag tror att det kan vara svårt att se skillnaden, och ännu mer komplicerat att utnyttja det till din fördel. Men det är därför som jag inte är dataexpert eller jobbar med nyhetsbrev. Alla har sin nisch, sitt område som de kan riktigt bra. Här hjälper det också att ha ett intresse, en passion för vad du sysslar med. Så här ser framtiden ut för digital marknadsföring som exempelvis nyhetsutskick. Läs mer i denna artikel från Dagens Media.

Många företag anlitar en utomstående firma för att ta hand om sina nyhetsbrev. Eller i alla fall för att få alla de redskap som kan underlätta det för dem. Om du analyserar dina måltavlor och vet exakt vem du vill nå ut till så kommer de att bli mer effektiva. Jag tror att planering, att lägga upp en strategi, är grunden för att lyckas. Ungefär som när du planerar en resa. Ju mer du vet om orten du ska till och vad du själv vill få ut av besöket, desto större chans har du att det blir en lyckad semester. Insikt är nyckeln till framgång, även i dessa situationer.

529-6-3-digital-marknadsforing-sociala-medier-nyhetsbrev-e-post

De allra bästa nyhetsbreven

Jag ser fram emot nyhetsbreven från vissa företag. De har bra produkter som jag gärna skaffar, och med de erbjudanden jag får så pressas priserna riktigt ordentligt. Andra företag skickar mest ut information, det är inte alltid det är fråga om speciella priser. Jag förmodar att det faktum att vi klickar oss fram till deras webbplats i sig självt är ett tecken på att de lyckats. För när du väl är där kan det vara nog så svårt att inte gå vidare och faktiskt köpa något. Alla frestelser som du ser kan vara överväldigande.

Det finns mycket bra instruktioner och förslag på hur du ska utforma nyhetsbrevet. Till och med hur många ord som ska stå på ämnesraden har analyserats, med 51- 60 tecken är det mest troligt att mottagaren öppnar brevet. Det är också viktigt att mottagarna kan öppna brevet både i datorn och på mobilen.

Även om detta inte är något jag sysslar med så tycker jag det är intressant att se hur pass mycket vetenskap det ligger bakom det hela. Eller i alla fall en ingående analys av fakta. Men digital marknadsföring inkluderar så mycket mer än bara nyhetsbrev. Detta är en viktig del, och en som visat sig vara mycket effektiv. Men samtidigt så gäller det att ha en väl underhållen sajt, samt att vara aktiv på de sociala nätverken.