131-6-2-undvik-skador-massage-lopning

Undvik löparskador med idrottsmassage 

// Published 2017-06-18 by Anders

Vem tycker inte om att springa? Egentligen är det ganska många som inte riktigt har förstått tjusningen med att knyta på sig skorna och ge sig ut en mörk höstkväll. Men jag tycker att vädret eller årstiden inte spelar så stor roll. Det är känslan av att ha full kontroll över din kropp som är det viktigaste.

Full length of fit young woman jogging in park

Jag har hållit på med löpning i några år nu. Naturligtvis var det tufft i början, trots att jag inte var helt otränad. Men vi var en grupp kompisar som bestämde oss för att springa halvmaran, och började träna tillsammans. Ganska snart så visade det sig vem som var en riktig man. Ett par stycken hoppade av, men tre av oss fortsatte. Halvmaran gick bra, och därefter var jag helt inställd på att springa.

Löpa för att vinna

Nu för tiden så springer jag mest för att det är skönt. Kroppen hålls i trim och jag mår bättre. Med åren så har jag lärt mig olika tricks för att må bättre och undvika skador. Bland annat så har jag investerat i riktigt bra skor. Du måste nästan ha skor som är gjorda för att springa. De har en speciell konstruktion, eftersom du sätter ner en viss del av foten först. Sedan har jag också märkt att massage kan vara av nytta. Ett par gånger har vi bokat in idrottsmassage efter ett extra hårt träningspass, och jag märkte skillnaden. Massage efter träning underlättar återhämtningen.

Musklerna får den där lilla extra hjälpen att återhämta sig och hela kroppen blir mjuk och skön. Men det är inte alltid jag hinner med det, för det mesta så blir det bara en varm dusch efter träningen. Däremot så har jag börjat gå på massage under lunchrasten. Det hjälper mig att slappna av och komma till rätta med extra svåra knutar. På Aktivtraningmassage.se kan du läsa mer om vilken typ av massage som kan fungera för dig. Att vinna är för mig att må bra. Det är mitt allra största mål som jag alltid strävar efter att uppnå.

Springa på tid

Det är klart att jag fortfarande deltar i tävlingar. Att ha ett mål gör att träningen flyter på och du pressar dig själv något hårdare. Men för det allra mesta så löper jag bara för att det är så skönt. När det är kallt och halt ute så går jag på gymmet och springer på maskinerna. Du kan ställa in dem så att de simulerar terrängen utomhus. Men annars så föredrar jag att springa i skog och mark.

Just massage är något som vi dock måste följa upp lite mer tror jag. Det har ju visat sig vara så viktigt att många lag till och med har en massör anställd på heltid för sina spelare. Idrottsmassage kan göra din prestation bättre. Läs mer om hur på den här sidan i Svenska Dagbladet. Varför ska inte jag, en helt vanlig Svensson, också kunna dra nytta av något liknande?

Det finns idag flera bra institut som specialiserat sig på just idrottsmassage. De vet exakt vilka muskler du använder under träningen och var de ska massera. Det märks när de sätter igång. Du tror att det inte syns något utanpå, men när de pressar på rätt ställe så känns det. Till att börja med kan det vara obehagligt nästan, men ganska snabbt så slappnar du av och njuter av upplevelsen.

Springa utan skador

Det är viktigt att vara försiktig när du tränar. Jag värmer alltid upp ordentligt innan jag sätter igång. Det kan vara tråkigt ibland men annars är det lätt att sträcka sig eller skada sig på andra sätt och vis. Av erfarenhet så vet jag nu också att det är viktigt att vila när du inte mår bra. Ett par gånger så har jag varit ute och sprungit för att sedan bli riktigt sjuk. Då tar det längre tid att återhämta sig.

Sedan är det då massagen som gör att musklerna blir mjuka och avslappnade. Det är en bra grund för att snabbt kunna komma ut och springa igen. Uppvärmning, löpning, sträckning och sedan massage. Det låter som en hel del du ska göra, men det är verkligen värt ansträngningen. Metro tipsar om hur du undviker löparskador med hjälp av massage

Springa riktigt långt

Mitt mål är att fortsätta löpa för alltid. Ibland spelar jag fotboll eller tennis, men min passion är löpningen. Ganska konstigt kanske med tanke på att det inte var så länge sedan som jag satte igång. Ett av mina delmål just nu är att klara av ett helt maraton. Det tar tid att förbereda sig, men jag har ett program som jag följer. Om ett halvår ungefär borde jag vara färdig för ett långt och utmanande maraton.

För att undvika skador och må bättre har jag planerat in regelbunden idrottsmassage. Tidigare ansågs massage vara något lyxigt men nu har folk insett att det egentligen borde vara något regelbundet och helt vanligt. Varför inte ta hand om din kropp? Du äter ju en sund kost och ser till att hålla dig torr när det regnar. Det borde vara minst lika naturligt att gå på idrottsmassage efter träningen.

I alla fall någon gång ibland, för att riktigt skaka loss dina muskler. Eftersom jag planerar att fortsätta springa i många år så kommer jag att göra det på rätt sätt. Med massage och allt annat som behövs. Det blir en vana efter ett tag, något naturligt som du inte ens tänker närmare på.